اصطلاحات اقتصادی حرف (پ)
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید سلام و احترام خدمت شما عزیزان بازدید کننده! با اظهار سپاس از بازدید تان، لطفاً برای هرچه بهتر شدن وبلاگ من، مرا از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سالم تان بهره مند سازید. تشکر کامران kamran.8194@yahoo.com



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 386
بازدید کل : 248191
تعداد مطالب : 128
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



امتیاز وبلاگ ها تا این لحظه

اسما خداوند متعال %

« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools
لطفاً این صفحه را با دوستان تان به اشتراک بگذارید 32 کلمه

Speed test

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ این صفحه را به اشتراک بگذارید
بهارســـــــــــــــــــــــتان
علمی، فرهنگی، اسلامی، تفریحی، ورزشی
دو شنبه 12 دی 1390برچسب:, :: 11:59 ::  نويسنده : کامران

پروگرام امساک :

سیاست اقتصاد ملی که قصداً سطح زندگی مردم را پائین می برد تابعضی هدف های مطلوب          وسیله براورده گردد این هدف ها ممکن است توازن بخشیدن بودجه ،افزودن اموال سرمایوی تادیه قروض خارجی ویامتوازن ساختن تادیات بین المللی کشورباشد .

پرنسیپ مکتب بانکداری :

پرنسیپی که در قرن 19 در انگاستان انکشاف کرد وطبق ان گویا در صورت وجود تنها یک پول رایج فلزی یک اکتساب طلا با از دست دادن طلا بخارج خود بخود منجربه افزایش یاکاهش پول رایج در دوران نشده وبدینوسیله سطح قیمت را زیرتاثیر قرارنمیدهد بلکه بجایآن مقداراندوخته

طلا را تغیرخواهد داد . مکتب بانکداری باین عقیده نیزبود که در یک سیستم مخلوط رایج طلا وپول های کاغذی مقدار پول کاغذی دردوران بر

طبق احتیاجات کسب وکاربوسیله عمل بانکداری رقابت آمیزتعدیل و اصلاح مییآید .

پرداخت پستی بانک

یک برات خارجی که به حواله پولی یا نقد از طرف بانک تادیه کننده تبدیل وسپس این حواله پولی یا نقد ذریعه پوسته به مودی الیه برستاده شده باشد .

پرداخت جنسی :

پرداخت دستمزد بصورت کالا وخدمات بجای پول این نوع پرداخت اساساً ریشه در مناسبات             گذشته دارد و امروزه نیز بقایای آن در برخی حوزه های زراعتی جوامع عقب مانده به چشم می خورد .

پرداخت های انتقالی :

پرداخت بیک فرد (معمولا توسط دولت ) بدون آنکه در ارتباط با جریان مبادله کالا وخدمات باشد . اعطای بورس تحصیلی وپرداخت های خدمات اجتماعی از این نوع پرداخت های است . پرداخت های انتقال را در حقیقت باید به مشابه بخش از افزایش توزیع مجدد در آمد اقتصاد بشمار آورد .

پرداخت های رفاهی دولت :

پرداخت های بلا عوض دولت به افرادیکه بدلایل مختلف سزاوار دریافت کمک اند . درکشور هایی که سطح تامین اجتماعی بالااست این نوع پرداخت ها معمولا تمام بیکاران ، منقاعدین ، بیوگان ، ویتیمان ، معلولین وغیره را در بر میگرد .

 

پرداخت های خارجی :

هرگونه پرداخت بیک کشور خارجی خواه در عوض کالاها و خدمات وخواه برای بازپرداخت قروض باشد این پرداخت ها معمولا باید بپول قوی انجام گیرند .

پرداختی عوامل :

پرداخت هایی که در برابر استفاده از عوامل تولید به آنها تعلق می گیرد. دستمزد ، بهره واجاره قسمت اعظم این پرداخت ها را تشکیل می دهند .

پرنسیپ مکتب پول رایج :

این اصل (پرنسیپ ) که در قرن نزده در برتانه انکشاف یافت وطبق آن گویا در حالیکه پول متداول یک پول فلزی باشد هر مقدار از دست داده شده طلا بدیگر کشورها یا اکتساب یک مقدار طلا از دیگر کشور خود بخود منتج به کاهش یا افزایش پول رایج در دوران گردید، وفوراً برسطح قیم تاثیر وارد میکند . در یک سیستم پولی که طلا وپول کاغذی در دوران باشد این حالت خود بخود بوجود نمیآید . بلکه توسط تنظیم مقدار پول کاغذی جهت انطباق دادن آن با مقدار طلا بوجود میاید .

پس انداز پیش بینی شده :

عبارت از پس اندازهای است که در یک مدت آینده مد نظر  گرفته شده  پس اندازپیش بینی شده ممکن است بیشتر یا کمتر از سرمایه گذاری پیش بینی شده باشد .

پس اندازواقعی :

پس اندازیکه در یک مدت واقعاً صورت گرفته است . در صورتیکه اندوخته ها ثابت قرض گردد . پس انداز واقعی مساوی است به سرمایه گذاری واقعی .

پس انداز های سیال :

پس اندازهای که نه سرمایه گذاری شده ونه صرفه گردیده .

 پس انداز زاید :

این اصطلاح را میتوان قرار ذیل توضیح نمود .

1ــ پس انداز بیشتر از آنچه که در سرمایه گذاری بکاری انداخته شده میتواند .

2ــ هر گاه سرمایه یکه سرمایه گذاری شده و از پس اندازها نمایندگی بکند واموال را بیشتر از مقداری که به نفع فروشنده بتوانند تولید کند این حالت را تیز پس انداز زاید گویند .

پس انداز تصدی :

آن بخش از در آمد خالص یک تصدی که برای پرداخت بهره سود سهام یا مالیات معرف نشده ، بلکه به عنوان انداخته استهلاک با برای سرمایه گذاری ذخیره شده باشد .

 

پلان تامین استقرار :

اصطلاحسیت که از طرف بعضی اقتصادیون استعمال میشود ومقصد آن پلانسیت که جهت چاره نمودن یا از بین بردن تاثیرات خطر صعود ونزول های بالای بعضی صنایع مخصوصاً صنایع مواد خام طرح تطبیق میگردد . بعضی صنایع بنابر خصوصات فنی خود ، مخصوصاً صنایعی که مصروف استخراج معدن میباشد . نمیتواند که دروقت رفتن قیم وکم شدن تقاضا          تولیدات خود بکاهد ، در صورتیکه خسارات وارده منجربه بسته شدن فابریکه گردد بازوقتیکه محصولات آن مورد تقاضای بیشتر قرار میگرد خیلی مشکل است که همان ظرفیت تولیدی از دست رفته را دوباره بدست آرد . این پلان پیش نهاد میکند که یک نماینده گی حکومتی یا نیمه حکومتی ( باداشتن بعضی تعمنات لازمه ) حاضر شود با بیک قیمت حداقل تمام تولیدات را که فابریکه برایش عرضه میکند خریده وبیک قیمت حد اعظمی بفروش برساند بدین ترتیب در اوقات رفاه قیمت از یک حد اعظمی معین بلند تررفته نمیتواند ودر هنگام فرود آمدن از حداقل آن پائنتر نزول نمیکند در نتیجه قیمت متاع موضوع بحث نیز استقرار یافته وکمتر از آن چه که در اثر صعود ونزول آن تغیر میخورد صعود ونزول میکند .

 

پلان گذاری اقتصادی :

اقدامی را گویند که از دور اندیشی در مورد یک عمل اقتصادی کار گرفته ، ساحه خصوصیت ونتایج چینین یک اقدام را پیش بینی کند .

اکنون این اصطلاح بیشتر به رهنمائی و پلانگذاری حکومت در ساحه اقتصاد نسبت داده میشود . همچنان اگریک مقام عالی حکومتی مقدار اجناس راکه باید در یک مدت تولید گردد تعین مینماید . اینگونه تعین نیز یکنوع پلانگذاری اقتصادی است . دریک نظام سرمایداری پیش بینی واقدام        بر آنرا که بمنظورجاره یا جبران نمودن یک فرودآمده گی وتباهی آور بعمل میآید . پلان گذاری اقتصادی گویند .

پلان وقفی بیمه زندگی :

پلانیکه طبق آن یک شرکت بیمه زندگی موافقه میکند تامبلغ        پس از مرگ شخص بیمه شده یا وقتیکه او بیک سن معین مثلا 65 یا 70 سالگی برسد به شخص مذکور تادیه کند . این کار را شرکت بیمه در بدل یک جایزه ثابت سالانه که در طرف  چند سال که حد اعظمی آن قبلا موافقه میشود و معمولا از 15 تا 30 سال میبا شد اجرا مینماید .

پلان تغیر پذیرکار :

در اصطلاح روابط صنعتی پلانی راگویند که در آن ساعات کارفی روز یا عده از روز های کار در هفته تغیر پذیرفته میتواند مشروط برانیکه این تغیرات از مدت حد اعظمی استخدام که قانوناَ تثبیت گردیده یا در اثر یک قرار کار برای یک فاصله معین وقت تعیین شده تجاوز نکند .

پلان :      Plan

باصطلاح موسسات صنعتی مقصد از این اصطلاح پلان یا سرمایه ایست که برای فعالیت های آینده طرح میشود . مثلا پلان مقادیر اجناس را که دریک مدت معین باید تولید گردد تعیین میکند .

پلان سالانه :

پلان اجرات  اهداف عمومی پلانها عمرانی ( معمولا پنجساله ) برای یک سال معین که باید حاوی عملیات اجرائیوی همه ادارات دولتی ونیز       مربوط باشد . پلان پنج ساله در سایر کشور های روبه انکشاف همراه با بودجه عموم کشور برای تعویب به مجلس عالی حکومت تقدیم میشود .

پلان احصائیوی :

شاخه از علم اقتصاد که مشخصاً مربوط به تنظیم پلانهای بنیادی اقتصادکلان میشود . کانتورو ویچ به عنوان یکی از پیشتاران این رشته توانست با یکار گرفتن روش های پیچیده ریاضی امکان بکار آمد

پلانگذاری مرکزی را بااستفاده از طریق قیمت های که قبلا تعیین شد . در پلان نشان میدهد .

پلان گذاری نیروی انسانی :

اموزش وسازماندهی نیروی انسانس ماهر ونیمه ماهر در چار چوب اهداف واولویت های پلانگذاری عمومی گنجانیده میشود که در پلانگذاری نیروی انسانی جنبه های بخصوص یعنی کمی وکیفی گرد ه های  مختلف نیروی انسانی ارزیابی ومشخص میشود . وبدین اساس سرمایه گذاری امورش لازم برآورد میگردد.  تااز این طریق ضمن بر طرف ساختن مشکلات موجود نیروی کارآمدتری در جهت افزایش بشر بکار گرفته شود . همچنان توزیع موزون نیروی انسانی بین مناطق جغرافیایی ونیز سکتور های مختلف اقتصادی از خود بطی است که این نوع پلانگذاری لزوما باید بدان توجه داشته باشد  .

پلانگذاری منطقوی :

پلانگذری برای توزیع فضایی فعالیت های اقتصادی و سطوح مختلف اجرای ان را در بر میداشته باشد که بطور معمول این شاخه از علم اقتصاد را نیز میتوان بدوبخش اقتصاد منطقوی کلان وخرد تقسیم کرد . که در تحلیل اقتصادمنطقوی کلان معمولا عملکرد اقتصادی مناطق مختلف در چار چوب اقتصاد ملی مقایسه میشود . موضوعات اصلی اقتصاد منطقوی کلان عبارتنداز: رشد اقتصادی تطبیق مناطق مختلف درچارچوب اقتصادی ملی ، گوناگون سطوح مختلف بیکاری بین مناطق وجابجا نمودن عوامل تولید در میان آنها وجود میداشته باشد . اقتصاد منطقوی خرد بیشتر به مکان یابی وروابط متقابل فعالیت های اقتصادی خاص بایکدیگر می پردازد . در این زمینه تاثیرات مستقیم محیط ومسافت بر فعالیت های اقتصادی مورد برسی قرار میگیرد . موضوعات اقتصاد  خرد منطقوی بطور عموم در نظریه مکان یابی مطالعه میشود . ودر صورتیکه مسایل مراکز شهری مدنظر باشد محبث اقتصادی شهری بمیان میآید .

پول جعلی :

پولیکه مشابه پول قانونی ساخته شده  وبه قصد فریب دادن طرف مقابل بنام پول استعمال میشود . این کار در هر جا جرم تلقی میگردد .

پول رایج :

به معنی محدود کلمه پول قانونی را گویند . ومعنی وسیع کلمه هرچیزیکه بحیث یک وسیله تبادله کار میدهد خواه قابلیت قبول آن عمومی باشد یا محدود از این رو پول رایج علاوه براینکه شامل پول نقد میباشد . وشامل چک های که بالای بانک صادر میشود نیز میباشد .

پول گران :

وقتیکه سطح عمومی قیمت پائین باشد گویند پول گران است و در چینین اوقات مقدار زیاد اجناس و خدمات به مقابل یک مبلغ نسبتاً کوچک پول مبادله میگردد . بنابر این پول گران است . یا به عباره یگر ارزش آن نسبت به ارزش اجناس وخدمات بلند تر میباشد .

پول ارتجاعی :

پولیکه مقدار آن نظربه ایجاب وضع عمومب اقتصادی کم یا زیاد شده میتواند .در ایالات متحده امریکا نوت ها ی" فدرال ریزرو " را میتوان پول ارتجاعی شناخت که نشر این نوت ها مربوط به حجم تنزیل مجدد است . وقتیکه بانک ناشر این گونه نوت را بیکی از نمایندگی های " فدرال ریزرو " امانت بگذارد نوت ها گویا از دوران باز میماند و نوت هایکه باین ترتیب به امانت گذاشته شده ودوباره صادر شده نمیتواند مگر در صورتیکه شرایط اولی وصدور آن فراهم گردد .

پول حکمی :

پول کاغذی است که از طرف حکومت نشر شده وپشتیبانه پول مسکوک ندارد . حکومتی که چینین پول رانشر میکند وبه ان حیثیت کامل پول قانونی رامیدهد . پول حکمی گفته میشود .

پول اعتباری یا کریدیتی  :

پولیکه بطورمکمل پشتیوانه طلا یا نقره ندارد . این اصطلاح بعضی اوقات به معنی وسیع تری استعمال میگردد وبدین معنی تمام پول های را که پشتیوانه طلا مکمل ندارد پول اعتباری گویند . روی این تعریف تمام پول هایکه امروز در اکثر ممالک در جریان است پول اعتباری گفته شده میتواند . این نوع پول را بعضی اوقات بنام پول کریدیتی

( Credit money )  نیز یاد میکند .

پول قوی :

پول قوی را میتوان قرار ذیل توضیح نمود که :

1ــ در حال مقایسه پول فلزی با پول کاغذی اول الذکر را پول قوی می نامیم .

2ــ از نگاه ارزش پول ملی ای را گویند که درداخل مملکت ویا در ساحه تبادلات بین المللی ارزش نسبتاً مستقرداشته باشد .

 

پول فرستند :

پولیکه از طرف مهاجرین به مملکت اصلی شان برای خویشاوندان                              

               شان میفرستند . اینگونه پول رسانی یک قلم نامرئی تجارت بوده وهمان تاثیری راکه اموال وارده از مملکت مبدا به مملکت دوم ( که مهاجرین در آنجا آمده آند ) بر بیلانس تادیات مملکت دوم دارد دارا میباشد .

پول قانونی :

پولیکه بر حسب قانون برای تادیات هر گونه ذین که به حساب پول افاده میشود باید پذیرفته گردد . ولی بخاطرباید داشت که یک فروشنده اگر نخواسته باشد که متاع خود را بمقابل پول بفروشد به پذیرفتن پول قانونی مجبور نیست .

پول اشغالی :

پولیکه از طرف قوای نظامی در ساحات اشغال شده دشمن استعمال میگردد . در اکثر موارد چینین پول مطابق واحد پولی مملکت اشغال شده نشر میشود ویک پول حکمی محض میباشد . از این گونه پول برای تادیات محلی در خریداری ها وپرداخت مزد کارگران استفاده میشود . انرا ( Spear head money )  نیز گویند . مثلا در 1942 هنگامیکه افریقا شمالی اشغال شد امریکائی ها یکنوع دالر را بنام

( Yellow seal dollar ) یا ( Spear head money )  را در چلند انداخت و برتانوی ها بنام ( MILI TAYY POUND )  یک پول را مورد استفاده قرار دادند .

پول کاغذی :

اسنادیکه از طرف حکومت یا مقامات صالحه حکومتی بحیث پول نشر شده ومورد استعمال قرار گیرد . پول کاغذی ممکن است محض در اثر حکیم حکومت وبدون پشتبانه بدوران بیفته یا اینکه به اعتبارسکه های فلزی یا شمشی که به اندازه مبلغ وجه این پول ها در کدام خزانه نگهداشته شده باشد  به چلند بین این دو انجام  پول کاغذی بدرجات وطرق مختلف امکان دارد تضمین گردیده باشد .                 

 پول ضعیف :

1ــ پول را گویند که بمقایسه پول فلزی ضعیف باشد .

2ــ هر پول ملی که ارزش آن به صعود و نزول های غیرعادی چه در داخل وچه در تبادلات بین المللی معروض میباشد .

 

پول فلزی :

سکه ، معمولا سکه های طلا ونقره را گویند .

پول ثابت :

پولیکه ارزش ثابتی به حساب امتعه وخدماتیکه خریده میتواند دارا باشد .

پول معیاری :

پولیکه متشکل از یک متاعی باشد که وزن وعیار مشخص داشته وارزش آن بحیث یک متاع مساوی باشد به ارزش ان بحیث پول ، پول معیاری حسب این تعریف بنام ( primary money )  نیز یاد میشود .

 

پول فرعی :

سکه یکه قیمت وجهی آن کمتراز قیمت فلز آن باشد . این اصطلاح بعضی اوقات  ( Minor Coin )  وگاهی پول  فرعی 

( Subsidiay Coins ) را نیز در بر میگیرد .

پول سیاه :

اصطلاحی برای مشخص کردن مسکوکات مسی یافلزاتی بجز طلا ونقره. در تداول عامه گویای بی ارزش بودن شی است .

پول بین المللی :

پولیکه در پرداخت های تجارت بین المللی بکارمیرود . در روابط دهه 1980 بر آورد میشد که حدود %55 تجارتی جهانی به دالر امریکا%14 ب مارک المان 7.5 به پوند انگلیس و 6% به فرانک فرانسه باشد .

پول راکه :

پولیکه از جریان خارج وبصورت ثروت اندوخته شود .

پول کالایی :

شی یکه به عنوان پول مورد استفاده قرار میگردد ودر عین جال بخودی خود یک کالای قابل فروش نیز بشمارمیرود طلا نمونه برجسته چینین اشیایی است . تفاوت این پول با پول بی پیشتوانه در آن است که نوع اخیر بخودی از هیچ گونه ارزش برخوردار نیست .

پیش فروش :

در اصطلاح بورس کسیکه پیش بینی میکند که قیمت سهام تنزل کردنی است بامید اینکه بعد تر آنرا از را                                به پیش فروشی ان اقدام می ورزد . این اصطلاح به مقابل Bull استعمال میشود.

پیام بودجه :

پیامی است که هنگام تقدیم بودجه سال آتی از طرف قوه اجرائیه به قوه مقننه تسلیم میشود وطضمن آن سیاست و نظریات اساسی دولت تشریح وبورجه بطور مجموعی توجیه میگردد .

پیش فروش :  Bear

این اصطلاح بیشتر در معاملات بورس مستعمل است . فروش اسنادی را گویند که مال فروشنده نبوده بلکه ممکن است . بقصد تحویل دهی موقتاً استقراض شده باشد . پیش فروشی براساس این توقع که قیمت ها در بازار تنزل خواهد کرد صورت میگرد . اگر در قیم بازار نزولی رخ

دهد تاجر میتواند اسناد را به قیمتی پایانتر از قیمت فروش خود بخرد در نتیجه قیمت تمام شد استقراض اسناد را تادیه کرده و نفعی بدست میآرد . ولی اگر قیم بازار بلند برود تاجر مجبور خواهد شد که اسناد را به قیمت بلند تر از قیمت فروش خود خریداری کند در نتیجه قیمت تمام شد استقراض اسناد را نیز مجبوراً پرداخته ومتحمل خساره میشود پیش فروشی بقرض جلوگیری از خسارات بزرگ نیز صورت میگیرد مخصوصا وقتیکه بدلال بورس هدایت توقف زیان

( STOP LOSS ORDER )  داده شده باشد .

پیش گام کار :

در اصطلاح روابط صنعتی کارگری را گویند که از طرف کارگران در داخل ی موسسه بحیث نماینده برای مذاکره با کارفرما انتخاب میشود .

پیشنهاد مناقشه :

پیشنهاد از طرف یک موسسه راجع به خریداری بعضی اشیا مبنی بر اینکه فروشندگان در تخفیف قیمت داواطلبی کنند . اعلان اینگونه پیشنهاد را آگهی مناقصه دادن ( Call for Tender )   گویند .

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب